الاثنين، 8 نوفمبر، 2010

Phoebe in Wonderland

Phoebe in Wonderland (2008)



 عمرك مريت بمرحله "كنت فاكره كده و طلعت كده" سواء كلمات اغنيه كنت بتغنيها طول عمرك و بعدين تكتشف انك كنت بتغنيها غلط او قرار استعجلت فيه و مفكرتش فيه براحتك او شخص حكمت عليه بالسطحيه من انطباعك الاول و بعدين اكتشفت انه اعمق من كده بكتير اهو تجربتى مع الفيلم ده مشابهه للجمله دى... انا شفت الفيلم ده وانا فى حاله تراخى فكرى بمعنى انى مخى كان مرهق و عايزه اتفرج على اى حاجه مسليه مفهاش تفكير كتير و انا بقلب فى الشوتايم لاقيت الفيلم ده من اوله قلت فرصه اهو وقت و بيضيع ...و من اسمه كده ومن اعلاناته توقعت مسار معين للفيلم يعنى الفيلم اسمه "فيبى فى بلاد العجايب" و بالتالى قلت اكيد الطفله دى اللى اسمها فيبى هتحلم انها فى دنيا الاحلام زى اليس و جو الارانب و الكوتيشنه اللى فى بالك ده يعنى تقليد اتعمل بتاع 100 الف مره فى السينما الامريكيه اللى تتفق فى نمط سينماتنا المصريه اللى بتحب تشتغل فى المضمون فى قوالب قديمه و متجربه و ناجحه مع الجمهور بدل من اختبار طرق جديده لم يسلكها الكثيرين و بالتالى قرارى انى اتفرج عالفيلم ده كان من قبيل "يلا اهو وقت و بيضيع"......


كم كنت مخطئه!!!!!!.....انا فوجئت ان الفيلم اخد منحى تانى خالص و هو ان البنت مريضه نفسيه زى الوسواس القهرى وكده و البنت بتأسى فى حياتها و تهرب فى لحظات قليله لدنيا الخيال علها تجد فيها العون بعيدا عن العيون......البنت الطفله اللى مثلت دور فيبى طلعت ممثله بجد و مثلت الدور بتمثيل رائع  و بعمق كبير على سنها و ده برضه يثير قضيه هو احنا ليه دايما ادوارنا فى الاطفال بذات -و لو ان الظاهره امتدت لكل الاعمار- سحطيه بلا عمق او فكره ما؟؟؟....و اذا بى اشاهد فيلم جدى حقيقى حزين بدل دنيا الخيال الملونه....

Dare to dream your life
هو ده سلوجن الفيلم...وهو حقيقى حتى لظروف انتاج الفيلم لان ببساطه الفيلم من الافلام اللى بيطلق عليها "الافلام منخفضه التكلفه" و بالتالى العامل الاساسى هو القصه و قدرات المؤلف و المخرج اللى على رأى المثل "الشاطره بتغزل برجل حمار" ....و فى المقابل الافلام العالميه عابره القارات اللى بتضيع ملايين الملايين فى اكشن مزيف و خبط و دماء مصنوعه من اللون الاحمر و بتتصدر الايرادات بينما الافلام الانسانيه حظها زى حظ الانسان قليل......


امضاء
د\دودى
مدونه رفايع....مجرد رفايع

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....