الاثنين، 12 أغسطس، 2013

حوليات43:أسئلة اعتلاها التراب تانى

بعد الثورة ب7 شهور كده كتبت مقال كان اسمه أسئلة اعتلاها التراب كنت بتكلم فيه عن المواضيع اللى كان مهمه قووووى و فجأة اختفت من غير مقدمات...

و النهاردة و بعد المقال ده بسنتين نشأت لنا اسئلة جديدة اتنست كالعادة...و لانى عارفه ان كله بيروح و يبقى وجه ربك ذو الجلال و الاكرام فقررت كنوع من التخليد -و زى الفراعنه ما كانوا بنقشوا فى الحجر- انى ادون الاسئلة الجديدة يمكن افه حارتنا ما توصلش لها...بس المرة دى قررت احط لها اجابات محتملة و نعتبره امتحان و ماله؟

- فين استمارات تجرد؟
(عند عاصم عبد الماجد - موجودين بالحفظ و الصون - هنعملهم قراطيس لب - تعالى و انا اقول لك فين)

- فين الفلوس اللي لمها حسان ؟ 
(يعنى هى فلوس خيرى رمضان فين؟ - راحت فى اعتصام رابعه - تعالى و انا اقول لك فين)

- أين البرلمان؟
(اسألوا عصام العريان - عاملين الجلسه عالقهوه - تعالى و انا اقول لك فين)

- القرداتى لما القرد بيموت بيشتغل ايه؟
( بيشتغل مرشد - بيشتعل ريس -بيطلع على الcnn  - تعالى و انا اقول لك ايه )

ما ذنب النباتات ؟
(زى ذنب حديقة الاورمان بالظبط - مالهاش ذنب يا عينى - تعالى و انا اقول لم ما )

2 التعليقات:

غير معرف يقول...


عصابة النووى

نشرت جريـدة المصرى اليوم فى 17 يوليو 2013 قال أحمد إمام، وزير الكهرباء والطاقة فى تصريحات صحفية، بعد إبلاغه بالاستمرار فى منصبه ضمن حكومة الببلاوى، إن البرنامج النووى لتوليد الكهرباء، سيكون أحد أهم محاور قطاع الكهرباء فى الفترة المقبلة.وأضاف:"لدينا برنامج جيد يستهدف إقامة 4 محطات نووية لإنتاج الطاقة،..

الخبر واضح منه أن عصابة النووى مش ناويين يجبوها البر و كل ما يجئ رئيس يروحوا له لأقناعه بشراء مفاعلات نووية . لماذا نشترى مفاعل نووى تزيد تكلفته على 5.52 مليار إيرو ، و 300 من مراوح توليد طاقة الرياح تنتج ما يعادل مفاعل نووى و تتكلف 900 مليون إيرو فقط؟!!!

بالرغم من كوارث المفاعلات النووية و أشهرها تشرنوبيل "أوكرانيا"عام 1986 و فوكوشيما "اليابان" عام 2011 مازال هناك فى مصر من المسئولين من يصر على أستغفال و أستحمار الشعب المصرى ، و يسعى جاهدا لأنشاء مفاعلات نووية لتوليد الكهرباء!!!!

و أصبح واضحا كالشمس أن هناك عصابة منذ عهد حسنى مبارك مرورا بعهد محمد مرسى و حتى الأن تسعى جاهدة منذ سنوات لشراء مفاعلات نووية لمصر و لا يهم و لكنها صفقة العمر لأفراد العصابة من حيث عمولات بمثات الملايين من الدولارات يستطيعوا بها أن يعيشوا هم و عائلاتهم كالملوك فى أى بلد يختاروه فى العالم أما عواقب المفاعلات النووية التى سيكتوى بنارها المصريين فهذا أخر شئ يهم فاقدى الشرف والذمة و الضمير ...

و نحن فى مصرنا نكتب منذ عام 2007 محذرين من مخاطر النووى و منبهين إلى البديل الأكثر أمانا و الأرخص

ثقافة الهزيمة .. النووى كمان و كمان
ثقافة الهزيمة .. العتبة الخضراء
ثقافة الهزيمة .. أرجوك لا تعطنى هذا السرطان

مزيـــد من التفاصيل و قراءة المقالات بالرابط التالى

www.ouregypt.us

Yara Nawar يقول...

حلووة اوى دي يا دينا
لا في سؤال كمان .. الراجل عاطف عبد الماجد بيعمل ايه دلوقتي ؟؟

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....