الخميس، 26 ديسمبر 2013

حوليات179: (دينا و الGPS)


اه صحيح انا نسيت احكى لكم حدوته (دينا و الGPS) , الاسبوع اللى فات كنت رحت الاوبرا احجز تذاكر كسارة البندق و بالمرة اشتريت تذاكر مولوية عامر التونى , تذكرتين 2 ليا و للى عايز يجى معايا

انا: "فى حماس" انا بقى جايبة تذاكر عسل , مين جاى معايا

الجميع: "صمت تام"

انا: ايه يا جدعان دول المولوية اهل الحب يا ناس

اختى: مش دول الجماعه اللى بيلفوا دول؟

انا:  بيلفوا؟! بيلفوا بس !

ماما: "متبرعة" خلاص انا هاجى معاكى و خلاص

انا: "فى غضب" و خلااااص؟! طيب ليكى معايا رهان لو ممسكتيش السما بايديك يبقى ليكى حق عرب عندى

ماما: عارفة السكة؟

انا: "فى فخر" ها معايا التابلت و فيه GPS هننزل من المترو و هو هيوصلنا

ماما: ما بلاش التكنولوجيا الحديثة دى , هتوهى

انا: مستحيل طبعا التكنو اكيد احسن من امشى على طول و اكسر يمين و الهرى ده

"بعد نصف ساعه توهان فى الشوارع بسبب التابلت"

ماما: يا بنتى انتى تايهه مش واخدة بالك؟

انا: لا توهان ولا حبهان احنا هنمشى اخر الشارع ده و نكسر يمين

ماما: طب مع نفسك انا هاسأل...لو سمحت يا ريس مسرح الجمهورية فين؟

رجل 1: انتى ايه اللى جابك هنا؟ ارجعى كل اللى مشتيه ده و خدى الشارع اللى عاليمين

انا: "فى سخافة مطلقة" لا وصفة حلوة بصراحة

ماما: "للرجل" شكرا يا ريس , "ل انا" بس يا فاشلة يا ام التكنولوجيا

انا: ايوه احنا كده ماشين مع السهم صح كده هنمشى و نكسر مع الخريطة

"بعد نصف ساعة اخرى من التوهان"

ماما: انا مش عارفة انا بسمع كلامك انتى و البتاع الاهبل ده ليه؟

انا: خلاص قربنا و الله 

ماما: ما انتى بتقولى كده من الصبح

انا: الجهاز بيقول اننا قربنا

ماما: "مكررة" بس يا فاشلة...لو سمحت يا ريس مسرح الجمهورية فين؟

رجل 2: ما حضرتك واقفة قدامه اهو "يشير الى مبنى واضح امامه بالظبط"

ماما: "للرجل" شكرا يا ريس ... "ل انا" ابقى فكرينى اكسر لك التابلت ده لما نروح

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....