الأربعاء، 27 نوفمبر 2013

حوليات149:مزيد من التحديق

اقف على المحطة فى انتظار ميكروباص تعيس أجرته جنية و نص , غالبا هاقف فيه على السلم , مجبر اخاك لا بطل النهاردة امتحان... اضغط على السماعات تحت الطرحة السميكة ليشدو الشيخ أمام :

"حادي يا بادي يا عبد الهادي.
راح تفهم قصد الغنوة دي.
لمّا الشعب يقوم وينادي. 
يا احنا يا هم في الدنيا دي.
حزر فزر شغل مخك. 
شوف مين فينا حيغلب مين"

و فى وسط الاندماج , تجى بنوته صغيرة محجبة -غالبا 9 سنين- تنادى عليا فى اصرار , فاضطر انى اوطى صوت الشيخ أمام

-يا انسة هو الاتوبيس ده بيروح الزاوية الحمرا؟
-اه يا عسولة ده اتوبيس 915 و بيروح فعلا 
-شكرا "تجرى لتحلق به"
-"فى صوت خفيض" العفو يا اختى...مش صغيره عالطرحة ؟, اقطع دراعى ان ماماتك مكسلة تعمل لك شعرك

اركب الميكروباص التعيس فعلا , و افشل مره اخرى فى الجلوس ...و فجأة يشدو صوت فيروز فى وضوح

" آخر إيام الصيفيي 
و الصبيي شويي شويي،
وصلت عاساحة بميس الريم 
و إنقطعت فيها العربيي"

نهارنا فل ان شاء الله...فيروز فى الميكروباص يوم الامتحان ؟ ده ايه السواق العسلية دى! الله الله قولى يا ست ...هو امتحان عسل ان شاء الله 

تنتهى الاغنية ...و يبدأ صوت فرقة عمدان النور فى الوضوح

"جيبت لي صاحب وحبيته , زقنى فى المترو زقيته 
واما مات فيا ومت انا فيه روحتله بيته وعزيته !! 
حزن يا بقال ورا الجامع هات بنص ريال عسل فى الكوز
دة اللى كان عيل بقى شاعر واللى كان ضاحك بقى أراجوز"

! ! ! لا مستحيل....عمدان النور فى ميكروباص غمره!! هو فى حد يعرف اغنية الاراجوز غيرى؟ ده ان كل اللى اعرفهم يعرفوا الاغنية دى لا يتعدى 7 !! امتحان النهاردة شكله هيكون عجيب 

انا: على صوت الراديو يا اسطى و النبى
الجميع: "يحدق فى فى تعجب"
انا: الاغنية حلوة على الصوت 
الجميع: "مزيد من التحديق "
انا: هو فى ايه؟
-السواق: الراديو مش شغال يا انسه
-انا: امممم اااااه انا السماعات لسه فى ودنى !! انا و اقول الاغانى دى مش عند حد غيرى 
-الجميع "التحديق مازال مستمر زى الثورة كده"

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....