الاثنين، 25 نوفمبر 2013

حوليات148:ابو بدلة

"المكان: حى شرق شبرا الخيمة , تحديدا: مكتب ماما"

-مواطن: "مرتدى بدلة كاملة" صباح الخير فين رئيس الحى و فين مدير الشؤون الهندسية؟

-ماما: براحة بس...صباح النور , رئيس الحى عند المحافظ و مدير الهندسية عنده مأمورية عموما انا اللى اقدر عليه ان حضرتك تقعد تشرب شاى لحد ما حد منهم يجى , "تشير له الى المقعد" اتفضل

-مواطن: انا بشتغل فى حقوق الانسان

-ماما: اتشرفنا نعمل لك ايه يعنى؟ حقوق الانسان على عينا و راسنا اتفضل اقعد

-مواطن: انا كمان بشتغل فى شركة الكهربا انتوا هنا بتقبضوا كام؟

-ماما:  بنقبض كام ازاى يعنى؟

-مواطن: اصل انتوا مظلومين نفس مؤهلاتكوا فى اماكن تانيه بياخدوا الالاف الجنيهات و انتوا هنا بتقبضوا ملاليم

-ماما: احنا مش بنقبض ملاليم ولا حاجة , احنا اتعينا على مرتب معين و اتفقنا عليه وقتها و وافقنا عليه و حال البلد ميستحملش اننا نقطم وسطها بمطالبات فئوية

-مواطن: ازاى يعنى و هو فين العدل فى كده امال الثورة قامت ليه؟

-ماما: ما هى الثورة باظت لما الناس اتكلمت زى حضرتك كده لما حبوا يترجموا كل حاجة لفلوس و كأن البلد وقعت على كنز بعد الثورة....احنا نشتغل لبلدنا و لو ببلاش بس لما نظامها يحترمنا و ممكن تبلع الزلط للى نحبه

-مواطن: على فكرة انا مش اخوان

-ماما: "ابتسامة خبيثة" و هو انا قلت انك اخوان؟ 

-مواطن: "يغادر المكتب"

-ماما: "معلنة للمكتب" الراجل ده مزقوق علينا , من الصبح بيلف من مكتب لمكتب يقول نفس الكلمتين دول للحى كله

#ماما_سيطرة #لغز_الراجل_ابو_بدلة #امى_رمز_الوطنية_زى_نسر_الاهلى_بالظبط

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....