الخميس، 5 سبتمبر، 2013

حوليات67:لطالب الطب المستجد

 بص يا ابنى: انت طالب طب جديد و انا طالبة طب قديمة...و المثل بيقول اسأل مجرب ولا تسأل طبيب و انا لحظك اعتبر الاتنين مع بعض ...خد من عبد الله و اتكل عالله :

-الحق نفسك و حول اسنان, ربنا غفور رحيم يا ابنى...و جحيم 5 سنين ارحم من حجيم 7 سنين

-هتلف تلف و ترجع تسمع حصص المراجعه على طول و معاها الملخصات...اسمعهم من اول السنه و ريح دماغك

- متشتريش كتب بعد اول محاضرة ابداااااااااااااا...و اياك و ذلك القاموس العربى هتفطس من الضحك على روحك لما تكبر عليه

- متسألش طالب 6 على خبرته فى اولى هو غالبا مش فاكر حاجه و لو فاكر معلوماته قديمة...طالب تانيه افضل لك كتير

- بص على مرتب النايب و اوعى تتخيل انه هيتغير عقبال ما تتخرج

- هتوصل امتياز و لما هيجى لك برد ماما هى اللى هتجيب لك الدوا 

- اول ما هتدخل هتلاقى عيال بتقول لك متصليش فى الجامع ده و صلى فى ده...ده اخوان بس متقولش لحد
اقرا كتاب الدعوة الفردية ل مصطفى مشهور انت تفهم ال7 خطوات اللى هتمشى فيهم


-ده هتاكل فشار لما تشبع :D

- كل محاولاتك مع الدكاتره لتسهيل الامتحان هتنتهى بتلبيس الدفعه اكتر و اكتر

-مش هتبقى هاوس...انسى ..غالبا هينتهى بيك الامر للدكتور ربيع بتاع مسلسل الكبير قوى

 -ارمى يا حبيتى الجزمة الكعب العالى دى...اشترى لك كوتشى زى بتاع ابو تريكة افيد لك

- مفيش اى تعارض بين ان حد يكون "طبيب" و انه يكون "ابن كلب"...ابسلتوتلى

- نتكلم جد شوية...خد تطعيم التهاب كبدى وبائى ب بدرى بدرى و ريح دماغك لانك لو اشتغلت فى المستشفى من غيره تبقى فى خطر ..و لو اتصابت يا ابنى محدش هينفعك

- هيوصل بيك اليوم اللى تقعد تقرر ليله الامتحان هتذاكر انهى كتب و تفكس لايه...و صدقينى هتدخل من غير كتب كامله و هتنجح برضه

- ليه تمتحن مرة واحدة بفلوس مدام تقدر تمتحن مرتين ببلاش؟!...نصيحة حطها حلقه فى ودنك لما الشيطان يقول لك أجل

 -هيجى ناس غريبه كده هتقول لك احنا لجنة الجودة...لو شفتهم فى الكليه احدفهم بالطوب دول سبب لبسك انت و دفعتك يا رفيق

- متخافش هتعوض فى ال ECG
 هتفقهم الافيه ده لما توصل سنه 5

-للامتحانات الشفوى اصول و قواعد ادرسها كويس و هى فى حد ذاتها اهم من مذاكرتك...منها اوعى تألف فى وش الدكتور...كلمة "ما اعرفش" بتريح...اوعى تتكلم فى موضوع معلوماتك فيه قليلة...و فى دكاتره ماركة "و ايه كمان" دول اهرب منهم على قد ما تقدر

-انت كطالب عسول دلوقتى هتقول على الطب مهنه سامية....بعد ما تقبض هتكتشف ان سامية ماتت من زمان

-اوعى تلبسى شيك قوى فى الشفوى لو داخله لدكتورة ست...صاحبتنا كانت لابسة طقم شيك و اتمرمط بيها البلاط قدام الحيزبونه

-انت لسه هنا؟؟ و محولتش اسنان؟؟؟ يبقى مع نفسك بقى تستاهل يا برنس..برئ انا من دم هذا الطاهر

-و اسمع يا ابنى الشعر ده من كتابه حد شااف كتير كان اسمه نجيب سرور

 سبع سنين يابنى يا نارى من المنفي
سبع سواقى بتنعى لم طافولى نار
وجيت يا بنى وقالوا كان فى مستشفي
ونارى ماتنطفى الا بأخد التار

قالوا انتهى .. قالوا يعنى خلاص بقى مجنون
يا شهدى مجنون بمصر و *** أُم الطب
الطب من عهد كاس سقراط بقى ملعون
الطب هو الجنون .. بس الجنون مش طب

***********************************
و لمزيد من النصائح فى هاتشتاج عالفيس بوك كان نشيط جدا امبارح اسمه #نصائح_لدفعة_طب_الجديدة
هتلاقى عليه خلاصه السنييين للدفعات الاكبر منك :)


0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....