الخميس، 25 يوليو 2013

حوليات25:مصر هى أمى "حرفيا"

طب اختصارا لموضوع السيسى ده انا عندى مشكلة من نوع تانى خااالص:

ماما قررت تنزل يوم الجمعة...و قرارها مفهوش رجعه انا عارفه...و مهما كانت توسلاتى و حديثى عن العسكر و الوفاق و المصالحة الوطنية مش هترجع...و اخر ما زهقت منى قالت لى طب خليكى بقى فى البيت و بلاش تبيعى مبادئك انا هانزل لوحدى...و تضيف جيلكوا ضيعنا و ضيّع البلد بشعارتكوا اللى جبتنا ورا...و انا خايفة عليها تنزل لوحدها 


لسبب ما اعتقد ان الموقف الصغير ده بينى و بين امى يلخص مشكلة مصر كلها

**************************************
مش عايزة ابالغ برضه فى اهميه اللى اتقال اهى مليونية و هتخلص...فرد عضلات و السى ان ان تصور و معاها شعار "ضد الارهاب" اللى امريكا عندها ارتكريا منه و بعدين كم الاغانى الوطنية اللى فى القنوات تخوف 0_* هو احنا بنحارب ولا حاجة؟

 انا بس فى حاجة واحد بفكر فيها من الصبح: مش انت عايز تحارب الارهاب؟؟ طب يلا جو اهيد هو حد ماسك ايديك؟؟مش انت جيش و كده مستنى ايه اصلا؟ هو احنا اللى هنسند الجيش ولا الجيش اللى مفروض يسندنا

و لو كان السيسى حدد ان التفويض ده فى سينا بس كنت نزلت بحب و نزلت اصحابى ...بس التفويض العام مخوفنى غصب عنى

 و لسة الاخوان بيهروا فى هل انكلاب ام ثورة و هياخدوا السلطة او لا مع اننا عدينا المرحلة دى خاااالص و وصل المصريين لمرحلة: انقلاب انقلاب و ماله؟ ...و لسة النشطاء بيهروا فى عدم اقصاء الاخوان من الانتخابات المقبلة و للاسف اعتقد اننا عدينا المرحلة دى برضه...دلوقتى احنا قلقانين على الاخوان نفسهم وسط غضب شعبى و استنفار عسكرى افهموها بقى ابوس ايديكوا


الاخطر بقى ان حتى لو 6 ابريل و كل الحركات الثورية منزلتش ولا هيفرق حاجة...حزب الكنبة بقى بيفكر بذهن خاص بيه بعيد عننا


و الاهم ان لو الوضع معكوس كان زمان الاخوان بيجهزوا المنصات و طلقوا الشيوخ و رشوا البخور و "اضرب يا سيسى" و هنروح بعيد ليه محدش ينسى جمعه قندهار الشهيرة بتاعه : "يا مشير يا امير احنا ولادك فى التحرير" 


و عموما احنا و انا شخصيا حذرت قبل كده من "هطل" الاخوان اللى هيؤدى لحاجة من الاقصاء الشعبى قبل الرسمى 


و اخيرا ملحوظتين ملهمش اى داعى:

1-انا مكنتش قلقانه من طنطاوى قد ما قلقانه من سيسى...لان طنطاوى كان سئ جدااا فى الخطابات و كان مهلل...انما السيسى عنده كاريزما و امور و بيعرف يتكلم و ده فى حد ذاته يخوف شوية لانه بيقنع الناس باى حاجة هيعوزها "اتمنى يبطل يقسم فى الناس و يستخدم كاريزمته ده استخدام مفيد"

2- النشطاء و احنا و المجتمع كله ولولوا لان الجيش و الحكومة مكنوش بيتحركوا قدام العك و الدم اللى فى الشارع و اللى فى سينا...و نفس الناس دى مرعوبة و بتصوت من الخوف بمجرد "تلويح" لتحرك حقيقى...احنا بس عشان اتلسعنا من الشوربة كتير



0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....