الأحد، 17 أغسطس 2014

امتياز 39: لما الندل

"دينا تقف فى غرفة الجراحة , تعمل فى سرعه و تمسح نقطة عرق تتدلى على رموشها"

-الممرضة: انتى هتفضلى واقفه فى اوضه الغرز طول النهار كده؟ ما تندهى نايب الجراحة خليه يعمل شغله ما هو قاعد

-دينا: "تقص الغرزة" يا ستى سبيه فى حاله كفايه اللى هما فيه و انا موجوده اهو نسد باذن الله , انا بحب الجراحة يا ستى و بتجيب لايكات عالفيس  و هو حظه حلو انه جه فى الحاجه اللى بحبها يمكن ربنا عمل كده عشان يستريح شوية و اهو لما بنعوزه بنلاقيه

-الممرضة: تلاقى ايه؟ دول 18 حالة جراحة انتى اشتغلتى 16 منهم و هو الحالتين اللى نزل لهم حولوهم مستشفيات تانية

-دينا: انتى قاعدة بتعدى كمان؟ هاتى القطن خلينا ننجز العيانين بره كتير ما شاء الله

"بعد ب5 ساعات , دينا تقف وحيدة و حولها يتزاحم المرضى و ندائها للنظام يضيع وسط جلبات الفوضى"

-دينا: "بصوت مبحوح" ما هو انا ما اقدرش اكلم كل الناس مع بعض لو سمحتوا الحالات الحرجة والطوارئ لها الاولوية

-الممرضة: "تتجه الى نايب الجراحة" ما تروح تشوف الغلبانة دى اللى بتشتغل شغلك من الصبح اقف معاها الشويه دول عقبال ما ننادى لها دكتور يقف معاها لحد ما الزحمه تخلص

-نائب الجراحة: "فى تأفف" انا ماليش دعوه انا معنديش استقبال عام النهاردة انا جراحة بس "يخرج"

-الممرضة: شايفه؟! عجبك كده؟ انت مالك ساكته

-دينا: "صمت"

-صوت داخلى 5: "يمسك بالربابة التخيلية و يغنى بصوت صعيدى" خشب المراكب يا بنى من السنط , فى البحر ياخد مهاجه, واجب عالحر يتبع الصمت, لما الندل ياخد مهاجه

-الممرضة: انتى بتبصى له كده ليه؟

-دينا: دى البصه الاخيره رضا لدليلة 

-الممرضة: ها؟

-دينا: اه مكنتيش بتتفرجى على سجن النسا , اصبرى عليا لما الزحمة دى تفك

"بعد ساعتين"

نائب الجراحة: "يتهاوى على الكرسى فى ارهاق" هو كل حاجه عرض جراحة عرض جراحة , العيانين بيطلعوا لى السكن و موظف الميكروفون بيده اسمى كل 5 دقايق , ده انا بنزل عشان ناس اتخدشت , هو فى ايه؟

-دينا: "تغنى فى صوت منخفض" . يا انا ينتا يا ابيض يا ملمع ..ابقى امشى تاني بقى تأمع.. وحياة غلاوتك لخربها .. وخلي بيتكوا يتشمع .. يتشمع , اه يتشمع

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....