الثلاثاء، 29 أبريل 2014

امتياز15: اعرف صاحبك

26 مارس
نقدر نقول ان ملخص النهاردةفى المستشفى "اعرف صاحبك و علم عليه" , انا غلطانة انى بتقى ربنا فى شغلى لان اللى بيشتغل بيشيل لما يطفحه 

لما يكون فى النبطشية 4 نواب و دكتور كبير و واحدة بس امتياز "اللى هى انا" و يجوا كلهم متاخرين ساعة و يمشوا بدرى ساعتين و فى لحظة اكتشف انى واقفة لوحدى تماما و ان كلهم بيفطروا او فى الاقسام فوق حتى من غير ما حد يستأذن , انا طول الوقت شغاله عظام عشان نايب العظام مكسل ينزل و شغالة اطفال عشان نايبه الاطفال مشغوله فى القسم ده غير الباطنه و المسالك و حط فوق كل ده انا اللى بعمل الخياطة و مش بنده حد جراحة و اخرتها اقف انا كمان اعمل غيار على الخياطة بدل التمريض !

و معادى من 8 ل3 فيجى الساعه 2 و نص يندوهلى فى حاله هتتحول الدمرداش و تعبانه ولازم دكتور فى الاسعاف و انا زى العبيطة اقبل انى اروح و احط ثقتى فى دكتور كبير اقول ده زى والدى و بيعلمنى مش مشكلة لما اعمل معاه مساعدة و اهو ثواب مع العيان عشان لوحده , و يطلع فى الاخر مش الدمرداش كمان دى مستشفى فى اخر العباسية و اطلع اطلب الاشعه و التحليل و التشخيص يقولوا لى لا لازم يتحفظ خدى الجواب بس 

و ساعتين رايح عشان الزحمه و انا مخنوقه فى الاسعاف لا فى هوا و لا انا فطرت ولا حتى شربت ميه و انا و العيان اللى متبهدل و متركب له انابيت و لو جرى له حاجه مش هاعرف اتصرف من اصله و لا بعمل شق جنجرى ولا خلافه , و بعد ما اوصل محدش يرضى يستقبل منى الحالة لان ببساطة مش معاه تشخيص -و العيب هنا علينا مش على المستشفى المحول ليها- و نضطر نرجع بالحاله فى ساعتين كمان !

انا معنديش مشكله اتمرمط فى سبيل انى اتعلم او اخدم حد تعبان انما انا فى ال4 ساعات دى لا اتعلمت و لا كنت مفيدة , استهلكنا قدرات الاسعاف و صحه العيان و حد امتياز كان يمكن يكون مفيد فى مكان تانى

فى شرع مين اشتغل طول النهار زى التور فى الساقيه و كمان اروح متأخر 4 ساعات عن معادى؟! بيدونى كام عشان يتعمل فيا ده كله؟ال238 جنيه دول ياخدوا ضعفهم منى و يسبونى فى حالى

"اعرف صاحبك و علم عليه"

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....