الاثنين، 21 أبريل 2014

امتياز1: الحاج

"يدخل مريض فى الستين او يزيد, جلباب بلدى و شعر ابيض"
مريض: الحقينى يا دكتورة 

دينا: اتفضل يا حاج , مالك؟

مريض: الميه متحاشه فيا و مش عارفه ادخل الحمام

دينا: اممم طيب من امتى يا حاج؟

مريض: من الساعه 12 بالليل

دينا: "تنظر فى الساعه" اممم يعنى بقالك 8 ساعات , جالك الدور ده قبل كده يا حاج؟

مريض: لا محصلش

دينا: طيب بص يا حاج القسطره شئ مؤلم فانا هاحاول نجرب حاجات تانيه اشرب ميه و حاول تدخل الحمام حتى لو نقط يكون احسن لك برضه من بهدله القساطر

"بعد مرور 10 دقائق"

مريض: انا خلاص زهقت

دينا: انت لحقت يا حاج , انت شربت قد ايه؟

مريض: انا شربت نص ازازه

دينا: طيب نص ازارة ده قليل يا حاج , اسمع كلامى انا بحاول اجنبك شئ مؤلم

مريض: انا كل ما بيجى لك الدور ده بحط قسطره و بستريح

دينا:  دور ايه؟ مش انا سألتك و قلت محصلش قبل كده؟

مريض: انا مفييش دماغ للكلام

"دينا تبحث 20 دقيقه عن كل دكاتره المسالك فى المستشفى و تفشل فى ايجاد احدهم"

دينا: بص يا حاج للاسف النهاردة اجازه انت عارف شم النسيم و مش لاقيه حد للاسف , انا بعرف اركب قسطرة بس لزم تحت اشراف و انا محبش اعمل معاك شئ غلط , نصيحتى ليك تروح المركز الطبى اللى جنبا فيه دكاتره, و عموما كمحاولة اخيره خد الحقنه دى و انا هادخل اعمل حاله خياطه و راجعه

"دينا تسمع خناقات بالخارج بين الممرضه و المريض , يدخل ظابط المستشفى"

-ظابط: صباح الخير يا دكتورة 

-دينا: صباح النور فيك حاجه يا استاذى تعبان ولا حاجه؟

-ظابط: لا اصل الاستاذ عايز يعمل ليكوا محضر

-دينا: نعم؟! ليه يعنى؟

-ظابط: بيقول انك كنتى هتعالجيه بس لما عرفتى انه مسيحى قررتى انك مش هتعالجيه و قولتى له يمشى

-دينا:   اييييه؟! انا اول مره اعرف اصلا ان الحاج مسيحى و انا هاعرف ازاى من اصله محدش بيبقى ماشى مكتوب فيه خانة الديانة!!

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....