الجمعة، 24 يناير 2014

حوليات208:استفتاء 2


لسه لك مزاج تهرى فى الدستور؟ اصل انا لسه بصراحة , و بما ان ماما لسه داخله البيت من شوية من الاشراف فى لجنه الاستفتاء عندنا فى شبرا الخيمة فاحكى لكم مواقف حصريه كانت ماما جزء منها 

موقف 1:
اللجنه لسه فاتحه و الساعه يدوبك 9 , بعد ما الموظفين صوتوا و عملوا محضر بكده و لسه اول واحده داخله على المستشارة , الست كلمت القاضى و صوتت و هى 5 دقائق و الست جت تصرخ و تهلل 

-سيدة: يا لهوووووى انتوا بتتضحكوا عليا؟ انا هوديكوا فى 60 داهيه

-ماما: ايه يا ست الكل زعلانه ليه؟

-سيده: الست دى "و تشير الى المستشارة" سألتها نعم ازرق ولا احمر و قالت لى احمر , طلعت بره بقول لابنى قالى كده تبقى قولتى لا

-الجميع: "ينظر الى المستشارة بمزيج من الاحتقار و الغضب"

-المستشارة: "فى لهفه" و الله ما كنت اقصد انا مشفتش الورقه اصلا و افتكرت ان نعم احمر فعلا

-سيدة: ايوه يا اختى يعملوها و يخيلوا انتى شكلك اخوان اصلا قولى قولتى لكام واحد كده عشان يطلع الاستفتاء لا

-ماما: و الله انتى كنتى اول واحده يا حاجة

-سيدة: ايوه ما هو انا لو ما اخدتش بالى كان زمانها بتعمل كده طول النهاااار
*************************
بس يا سيدى و راحت الست عملت محضر فى المستشارة , و نص ساعه و كان الاشراف القضائى و المفتشين و لجان حقوق الانسان و المراقبين وصلوا و المستشارة قاعده مرعوبه و عامله زى الارنب -ماما مش قادرة تحدد هل هى عملت كده عن قصد ولا حادثة- و بما ان الست دى بقت شبهه بقت اللجنه كلها مرقباها طول اليوم و كميه التليفونات اللى جت لها شتيمة من اللى المشرفين غير طبيعية

#ماما_و_الاستفتاء

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....