الخميس، 2 يناير 2014

حوليات186:يا جارحة القلب

من نص ساعه كنت فى الشارع تحت بيتنا فى طريقى لدكتور العيون عشان استلم العدسات الجديدة فى خطوة للتخلص الابدى من النضارات , وقفت عالمحطة اطمنت ان معايا الفكة اللازمه للميكروباص و هى 75 قرش مينقصوش قرش مع انها قبل مرسى كانت ب50 قرش لكن و ماله مش كتير ربع جنيه فى داهية , لقيت ميكروباص كبير كده فاضى قلت فرصه ركبت

لقيت التباع و السواق بيرفعوا علامة رابعه! ....امممم طيب ليه يعنى؟! ده حتى مش عاده عند اهل الميكروباصات انهم يكونوا اخوان يعنى!! , و مال الدنيا زحمة كده ليه على غير المتوقع؟!

اااه اتارى الاخوان عاملين وقفة او مسيرة او whatever و قاطعين الطريق بحاجات مولعة كده و صوت الطبل و الزمر عالى , مع ان عددهم مش كبير بس عاملين دوشة و مصرين الناس تبص لهم 

و فجأة يا ابنى لقيت تخبيط فظييع على الميكروباص تقريبا المسيرة كلها بتخبط بكل عزمها ...انا اترعبت و اشباح حادثة المنصورة نطت فى دماغى و تخيلت السواق مقتول و انا مضروبة و شكل صفحات "كلنا دينا نبيل" و "المجد ل دينا نبيل" و "دينا نبيل ضحية الارهاب الاسود فى فوشيا"

المهم اكتشفنا انهم بيخبطوا كده عشان السواق يقف و يركبوا في الميكروباص "الاخوات" و فى ثوانى يا ابنى ملوا الميكروباص و عندها بس فتحوا الطريق و سمحوا لنا نمشى

قعدوا جنبى و قدامى و ورايا و حواليا , و لك انت تتصور ان سارتر تخيل الجحيم بغرفة مغلقة فيها راجل و 2 ستات للابد و انى تصورى عن الجحيم انا و حد من الاخوان 3 ساعات , فتخيل بقى احساسى ...السواق مشغل محمد فوزى اللى مش ماشى ابدا مع الحماس اللى فى الاجواء و ده كان حوار 2 من الحرائر مصوبا بمحمد فوزى كما سمعته و خواطر فى ذهنى لم اجرؤ على البوح بيها:

اخت1: على فكرة "فلانه" دى مزقوقة علينا

محمد فوزى:يا جارحة القلب بعيونك 

اخت 2: و الله و انا كمان كنت شاكه فيها...بس عرفتى ازاى؟

محمد فوزى: يصونها المولى ويصونك , اه يصونها المولى و

اخت 1: اخوها امين شرطة و جاية تنزل معانا مظاهرات

اخت 2: و عرفتى ان اخوها امين شرطة؟

محمد فوزى: يصونك

اخت 1: اهو عرفت و خلاص , عرفت بطريقتى

انا: "ما شاء الله الاخت مخابرات تقريبا"

محمد فوزى: عيونك كاس يدور ع الناس يسكرهم..وفيها جمال وفيها دلال يحيرهم 

اخت 2:بس ده فى فرح اخوها التانى كان فى علامات رابعه مرفوعه و ما اقدرش يفتح بقه, ثم ان اخوها امين شرطة فى المطار اصلا ملوش فى الداخلية يعنى

انا: "يعنى بوظتوا فرح الواد كمان!"

اخت1: "فى عصبية" فى المطار مش فى المطار اهو منهم و خلاص...تلاقيه بدبلوم

انا: "هى دى مش نميمة؟! و اكل لحم اخيك ميتا"

اخت2: لا ب50 % هههه

محمد فوزى: دي نظرة من عيون الحور ,سوادها في عيونها نور ,هواها ع القلوب مقدور ,يا ساحرة الدنيا بعيونك

اخت1: لا ابو 50% ده اللواء هيهيهيه

راجل 1: "متدخلا بلا مبرر" امين الشرطة ده تلاقيه فى ابتدائى

محمد فوزى: يصونها المولى ويصونك اه يصونك

الجميع: "يضحك ضحك جماعى"

-انا: على جنب يا اسطى و النبى "هاخدها مشى ارحم"

1 التعليقات:

Lobna Ahmed Nour يقول...

حلو :D

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....