الاثنين، 17 سبتمبر، 2012

رأيى فى مشكله جامعه النيل


رأيى فى مشكله جامعه النيل ده انها مثال تانى للتأميم اللى اتعمل فى الستينات....كانوا بياخدوا المصانع الخاصه (بتاعه البشوات) اللى هى اصلا ناجحه و شغاله و يقلبوها قطاع عام غالبا فاشل و احيانا رائع و متطور...لكن فى النهايه مفيش زياده عدديه او فعليه فى الموضوع....قبل التأميم كانوا 50 مصنع و بعد التأميم 50 مصنع برضه...

لو كانوا عايزين "نهضه" صناعيه كانوا بنوا مصانع جديده جنب القديمه....

و بالمثل: لما حبينا نعمل جامعه لزويل اخدنا جامعه شغاله و ناجحه فعلا و طردنا منها الاساتذه و الطلبه و قلنا له خد اشتغل بدل ما نبنى جديد....يعنى بنضحى بتجربه ناجحه فعلا املا فى الحصول على تجربه ناجحه مستقبلا مع ان المثل بيقول عصفور فى اليد خيرا من عشره على الشجره...

الحل لا هو طرد الطلبه ولا سحلهم ولا ضربهم ولا تويتات زويل بانه "بيكره العنف"...ولا الحل اننا نشرك الاتنين فى مكان واحد زى الضراير....الحل بناء منشأت جديده و متطوره تخلى عندنا مكانين مش مكان واحد....

and that`s the way DINA "C" it

1 التعليقات:

غير معرف يقول...

En segundo lugar ... despus de recibir su informe gratis, revise dentro de mi sitio
web consejos es la mejor dieta para perder kilos rapido,
Revisa la siguiente informacin. como perder peso rapidamente Privarse de
nutrientes necesarios que tu cuerpo necesita no es la
respuesta. Las dietas de seguir una dieta saludable?


Al echar un vistazo a los fundamentos un mdico puede ayudar a una persona a elegir
una dieta que se adapta bien a sus metas a largo plazo de la prdida de peso.
Te Para Bajar De Peso Si tiene
padeces alguna enfermedad o problema de salud, tu mdico
podra recomendarte Cmo seguir una dieta saludable?

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....