السبت، 28 أغسطس 2010

المقهى الاسبانى



"المقهى الاسبانى" تأليف عائد خصباك تقع احداثها فى 15 فصل مجموع صفحاتها 269 صفحه.....تبع سلسله افاق عربيه اللى تبع وزاره الثقافه و النسخه ب 2 جنيه فى طباعه جيده و ورق عالى الجوده....
الروايه بتدور احداثها فى المانيا وهى لكاتب عراقى و بعض شخصياتها مهاجرون لبيانيون تركيبه غريبه شويه صح؟؟ لكنها روايه عاليه المستوى و فيها فكر جيد ...فصولها منفصله متصله ممكن تظهر شخصيه فى قصه احد الابطال فى احد الفصول و تكون الشخصيه دى ثانويه بالنسبه لبطل الفصل ويصبح فى فصل اخر هو بطل الفصل و الاخ اللى قابله دى مجرد شخصيه ثانويه ....مش هى الحياه كده كلنا ابطال فى قصصنا و مجرد شخصيات ثانويه فى قصص الاخريين يكبر دورنا او يصغر حسب قربنا للشخص...بتدور عن الغربه و تأثيرها على الناس محدش منهم مضايق و عايز يروح بلده زى تصورنا العادى للغربه بالعكس دول متقنعيين بحياتهم و بيكملوا فيها و بيدخلوا فى اغوار الحياه بشجاعه احيانا و باجرام احيانا و يمكن بجبن واستسلام احيان تانيه...

قريت التعليق ده فى احد المواقع العرقيه عن الروايه دى : 
إقرأ هذه الرواية على مسؤولية موقع الناقد العراقي :
رواية المبدع العراقي ” عائد خصباك ” : ( المقهى الإسباني ) – صدرت ضمن سلسلة آفاق عربية التي تصدرها الهيئة العامة لقصور الثقافة في مصر – هي رواية الغربة والاغتراب والعذاب الإنساني .. مصائر انسانية تتقاطع وتتضارب وتتشابك تحت خيمة الخراب الوجودي الشامل الذي يخلقه الإنسان نفسه .. رواية عراقية وعربية وعالمية بامتياز .. وعائد خصباك المولود في الحلة والمقيم حاليا بألمانيا ، كان قد ” سمّم ” أجواء القصة العراقية حين أصدر مجموعته القصصية الأولى : ( الموقعة ) عام 1970 والتي عدها الكثير من النقاد بأنها عامل مؤثر في تشكيل تيار مهم في القصة العراقية ، يقدم في روايته هذه عملا يستحق أن يوضع في مصاف الأعمال الروائية الكبيرة بلا تردد . تحية للمبدع ” عائد خصباك ” .
 http://alnaked-aliraqi.com/article/1053

- 259 صفحه يا مؤمن تتخيل انى اقرهم كلهم فى انتظار موعد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!.....اوضح اكتر اتفقتنا انا و صديقه اننا نتقابل عشان نروح مشوار مش فاكره كان بمناسيبه ايه؟؟ تقريبا درس او كنا رايحين معرض مش مهم...المهم اننا اتفقنا اننا نتقابل فى محطه مترو و تكون فاضيه طبعا عشان اللى يوصل الاول يعرف يقعد و يستنى التانى لما يجى...كان المعاد المنتظر الساعه 9 و طبعا صحيت انا 7 ونص و لبست بسرعه و كنت فى الشارع الساعه 8 تمام و كنت فى المحطه مكان المعاد الساعه 8 و نص كالعاده بوصل بدرى و بقعد استنى على اعتبار الواحد يوصل بدرى احسن و اتصلت صحبتى بيتقولى انتى فين؟ قلت لها انا فى المحطه اصلى جيت بدرى شويه و رديت بسرعه خوفا من اللى بالى "هو انتى فين؟" و جاءت النتيجه المتوقعه انا لسه صاحيه دلوقتى يعنى قدامى كتير طب استنى انا هاجى بسرعه على قد ما اقدر....ولانى متوقعه ان المعاد لازم يتأخر كالعاده كنت عامله حسابى وجايبه روايه"المقهى الاسبانى" فى الشنطه تحسبا للظروف و التأخير ...تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك تيك توك ....الساعه بقت 10:30 يعنى مرت ساعتين كاملتين و انا قعده فى محطه المترو ناس تنزل و ناس تطلع و انا قعده و بالطبع ساعتين من القراءه كانوا كافيين ان روايتى تخلص ...و اخيرا الساعه 10 و نص اقبلت صحبتى تتهدى قائله "اتأخرت صح؟؟؟؟" كتمت انفاسى حتى لا اخسرها....

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....