الأربعاء، 28 مايو 2014

امتياز25: انتخاباتك

"نهار داخلى , المستشفى , يدخل مريض مضجر بالدم و يصاحبه صديق مصاب بدرجة اقل , من الخارج صوت الاطفال يلعبون"

-دينا: "تفحص الجرح" انت يا ابنى اتعورت ازاى كل التعاوير دى؟

-مريض: و انا خارج من الانتخابات شديت فى الكلام مع واحد اخوانجى فى شارعنا قام ضربنى على دماغى بطوب و اشتبك معايا هو انا متعور جامد؟

دينا: عندك جرحين فى فروة راسك كل واحد هياخد 5 غرز للاسف , هو ايه اللى وشك ده كمان؟ هو كان مع اللى ضربك ده كلب؟

صوت الاطفال من الخارج: يا كعبو كعبو , السيسى هيلعبوا

صديق: لا يا دكتورة ده هو اللى عضه فى وشه , "يشير الى وجهه و يديه" و عضنى انا كمان بس ما عرفش يضربنى

دينا:   الراجل عضك فى وشك؟ و ايه اللى بيقولوه العيال بره ده؟

صديق: اه و الله حتى شوفى 

دينا: "تفحص الصديق" نهار ملون ده اثار سنان فعلا !!!

صوت الاطفال من الخارج: الاسفلت مولع ليه , السيسى ماشى عليه

صديق: هو لما شافنا عملنا حرف CC على ايدينا بالحبر السرى اتسعر و قعد يشتم و يحدف طوب مع ان دقنه قد كده

دينا: "بصوت منخفض" يا انتخاباتك مصر
*********************************
"نهار داخلى , مدرسة انتخاب دينا , تعطى القاضى البطاقة و على ذراعها البالطو مفرود و فى الخارج الموسيقى تتصاعد"

القاضى: اتفضلى يا دكتورة 

دينا: شكرا , "تذهب للتصويت و تعلم على حمدين" 

القاضى: حطى الصوت فى الصندوق و اتفضلى البطاقة هو انتى تخصص ايه بقى؟

الجسمى: خدت ايه مصر بسكوتك مستخسرش فيها صوتك

دينا: انا دكتورة امتياز يعنى لسه ما تخصصتش

الجسمى: دى بشرى خيييييييير 

القاضى: طب عايزة تتخصصى ايه؟

دينا: "بصوت منخفض" هو السؤال ده ورايا ورايا؟! يا انتخاباتك مصر

*********************************
"ليل خارجى , دينا تقف امام المنزل , تقف مع ماما و جارهم العجوز و صوت تسلم الايادى تشدو"

ماما: بعد ما روحت اللجنة و وقفت فى الطابور اكتشفت انى نسيت البطاقة

دينا: ما انا شفتها بعد ما خرجتى و جبتها ليكى اهو ارجعى بقى صوتى قبل الزحمة

الجار: روحتى صوتى يا دكتورة؟

دينا: اه رحت الضهر "تشير باصبعها على العلامة الفوسفورى"

ماما: و يا ريتها ما راحت , الدكتورة راحت مخصوص عشان تدى حمدين

الجار: بس حمدين ده اخوان

ايهاب توفيق: افتحوا لنا كتاب تاريخنا واحكوا للناس دولا مين

دينا: يا عمو اتقى الله , حمدين اخوان ازاى يعنى؟

الجار: ايوه اخوان ده حتى اخته متجوزة فلان الفلانى اللى اخوه علان الاخوان

ايهاب توفيق:قول يا ابونا وقول يا شيخنا يعنى ايه 73

دينا: طب ما انا عمى اخوان يبقى انا اخوان؟

الجار: بس هو اخوان و الله

دينا: ما انا صوت خلاص يعنى هاروح اسحب صوتى

ايهاب توفيق: اللى ردوا لنا اعتبارنا وربك كان ليهم معين

الجار: طب على الطلاق حمدين اخوان

دينا: "بصوت منخفض" يا انتخاباتك مصر

#دينا_تنتخب 
#يا_انتخاباتك_مصر
#بوست_طويل_ليوم_اطول

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....