الأحد، 4 مايو 2014

امتياز20:بنت عمتى

"تجلس دينا مع مندوبة شركة الادوية تاخد منها عينات "

دينا: و ال keflex ال1 جرام بقى بكام دلوقتى؟

مندوبة: بقى ب11 جنيه و نص بس 6 اقراص 

دينا: طب و الله كويس , و ال500 ملى؟

"تدخل مريضة تقطع الكلام فجأة"

مريضة: انا كنت هنا بالليل و كان عندى مغص كلوى و ادونى مسكن بس و روحت و قالوا لى اجى الصبح اعمل اشعه و تحليل

دينا: طيب يا حبي , نكتب لك على الاشعه و التحليل

ام المريضة: بس احنا معناش فلوس خالص

دينا: و دى انا احلها ازاى؟ التحليل رخيصه اه بس لازم فيها فلوس, انا ماليش فى الفلوس يا حبيبى ولا بحب اتكلم فيها اصلا, ممكن تسألى فى المعمل

ام المريضة: طب هى بكام انا مش معايا غير 5 جنية

صوت داخلى 1: هو فى حد ينزل من بيته من غير فلوس؟ انتى عايزه تفهمينى انك ماشية من غير حتى تمن التوكتوك ؟!

صوت داخلى 2: ايه البراجوزية دى يا صوت واحد , دى ست غلبانة من اللى فى دوامة فائض القيمة , اللى طول عمرهم بيشتغلوا و عمرهم ما خدوا

صوت داخلى 1: اما انت صوت داخلى شيوعى صحيح

صوت داخلى 2: لا دا انت اللى صوت داخلى رأسمالى متعفن

"يستمر الجدال الداخلى لدقيقة الى ان تحسم دينا رأيها"

دينا: خلاص يا ماما بلاها التحليل لو مش معاكى فلوس , خلينا نكتب لك العلاج على الاقل "تكتب اسماء ادوية فى ورقة" و انتى مروحه هاتى الادوية دى و ان شاء الله تخفى و لو بعد 10 ايام مفيش تحسن ابقى تعالى تانى

مريضة: طب و التحليل؟

دينا: ما انتى مش عايزاه

مريضة: لا ما بنت عمتى عملته امبارح

دينا: طب فين نتيجة التحليل؟

مريضة: لا ما هو مع بنت عمتى

دينا: ها؟

مندوبة : ركزى يا حببتى عشان الدكتورة تعرف تساعك مين اللى عيان اصلا؟

مريضة: لا بنت عمتى و عملته امبارح هنا ببلاش

دينا: مش فاهمة حاجة , عملته هنا ببلاش ازاى؟ كانت محجوزة يعنى؟

مريضة: لا بس عملته فى المعمل اللى فوق ببلاش

دينا: ما اعرفش حكاية المعمل ابو بلاش ده , المهم خدى الدوا بس اللى كتبته ليكى

مريضة: لا ما هو الدكتور بتاع بالليل كتب لى ادوية

دينا :  "تمزق الروشتة فى عنف" و مدام انتى لا عايزة تعملى تحليل و اصلا معاكى ادوية امال جايه ليييييييييه؟!

مندوبة: يا حبيبتى ركزى عشان خاطرى انا , هو انتى عايزه ايه؟

مريضة: لا اصل الدكتور كتب لى الادوية امبارح بس الروشته وقعت و انا رايحة الصيدلية فقلت اجى اخلى الضكتوره تكتب لى غيرها

"دينا تفقد الامل مع المريضة و تتوجه للمندوبة"

-دينا: اه صحيح هو ال keflex ال500 بقى بكام؟

-مندوبة : كيفليس ايه بقى , دا انتى ربنا يكون فى عونك اصلا

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....