الأحد، 8 يونيو 2014

امتياز28: شعب متدين بطبعه

تحذير : تحوى اليوميات اليوم الفاظ قد يراها البعض خارجة , لكن فلتشهد ببراءة كاتبة البوست من "ازدراء الاديان" فهى مجرد ناقل بائس لحوارات مجتمع اكثر بؤسا 
*************************
"تقف دينا بجوار الممرضة , الممرضة تشعر ببعض الدوار"

-دينا: طب ما انتى عندك السكر و دايخة و الجهاز موجود فرصه اعملى تحليل و نطمئن 

-الممرضة: طيب اعمليه ليا عشان ايدى بتترعش

-دينا: "توخرها بالابرة و تدخل نقطة الدم الى الجهاز" اممممم النتيجة كويسة الحمد لله السكر مش واطى , حطى بس قطنة و بلاستر على صباعك عشان الدم

-الممرضة: حطيت اهو , هادى بس الحقنة للعيانة و اقعد استريح

-المريضة: انتى ازاى تتشكى بالابرة و بعدين تديهانى؟

-الممرضة: يا ماما انا اتشكيت بابرة معقمة عشان تحليل سكر ليا مش بالابرة بتاعك طبعا

-الممرضة: "تصرخ" لااااااااااا انتى اتشكيتى بابرتى و عايزة تعدينى , ديك ام دى مستشفى و دينك انتى و الدكتورة بتاعتك انا هاعمل فيكوا محضر

-دينا: .....
*************************
"حجرة الكشف مزدحمة و دينا تقف بمفردها"

-مريضة 2: انا الحته دى بتوجعنى من نص ساعه "و تشير الى اعلى رقبتها"

-دينا: طيب بيزيد او بيقل مع البلع

-مريضة 3: "تقاطع" لا يا دكتورة شوفينى الاول , انا دايخة من امبارح

-دينا: ثوانى يا ماما , اخلص مع الانسة و انا مع حضرتك

-مريضة 3: "تصرخ" بقولك دايخة من امبااااارح , سايبانى و رايحة فين؟

-مريض: "يقبض على يد دينا" انا صدرى بيوجعنى بقالى 4 ايام

-دينا: "تحاول تخليص يدها" لو سمحت

-مريضة 3: يلعن دين دى مستشفى و ديكك يا شيخة يعنى نموت عشان ترتحوا ؟ "تخرج"

-دينا: ......
*************************
"يدخل زوج المريضة صارخا فى وجه الجميع"

-زوج المريضة: الدكاترة فييييييييييييييييييييييين؟ 

-دينا: هى المريضة فين اصلا؟

-زوج المريضة: بتنزل من التاكسى 

-دينا: "تنهض من المكتب" طيب حضرتك هاتها من التاكسى و نايمها على السرير و نكشف عليها اطمئن بسيطة ان شاء الله 

-زوج المريضة: انتى لسه هتستنى لما تطلع من التاكسى؟

-دينا: ما انا ما اقدرش اعمل لها حاجة فى التاكس يا استاذى و بعدين انا بممارس جوه المستشفى بس 

-زوج المريضة: يلعن ديك دى مستشفى , دكاترة ولاد ديك كلب

-دينا: ......

#انا_اتسب_لى_الدين_اكثر_ما_شربت_ميه_النهاردة
#اليوم_العالمى_للسب
#شعب_متدين_بطبع_امه

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....