الأربعاء، 10 أكتوبر 2012

اسهل حاجه فى مصر انك تبقى وزير


اسهل حاجه فى مصر انك تبقى وزير

مثلا تبقى وزير كهربا و لما الناس تصوت ان الكهربا بتقطع ...تطلع تقول اعمل لكوا ايه ما انتوا كتير؟؟ ما انتوا بتستخدموا كهربا كتير؟؟ اطفوا النور و هو يتصلح.....

تبقى وزير المياه و كل ما المياه تقطع تطلع تقول يعنى هنعمل ايه؟؟ ما انتوا كتير؟؟ اقفلوا المياه شويه...و يمكن يدى لنا محاضره عن فوايد مناديل الحمامات

او تبقى وزير مواصلات و كل ما الناس تشتكى من المواصلات تطلع تلبس بدله حلوه و مش بعيد جزمه جديده و تملى صدرك هوا كده و تقول بكل ثقه : انتوا كتير و المواصلات قديمه...مفيش ميزانيه...السنه الجايه (طبعا من غير ما يزيل الكلمه ب ان شاء الله) هنعمل كذا و كذا...انا وزير بقالى شهرين بس اعمل لكوا ايه يعنى؟...و يمكن يشرح لك فوايد المشى

او تبقى زى عصام شرف (الله يسامحه بقى) و كل ما حد يكلمك ترد عليه و تقوله انا مش بنام...
حكومتى العزيزه:انت شغالنا بنومك ليه ؟

او تبقى زى قنديل و تشرح للمواطنين فؤائد القطونيل...

ما هو انا لو عايزه اطفى النور مكنتش جبت حضرتك وزير...لو هاطفى المياه كنت مسكت انا وزاره المياه...لو مش عارف تعمل حاجه فى شهرين مش هتعملها فى سنتين ده حتى زمان كانوا بيقولوا الغربال الجديد له شاده مال غربالنا مرخرخ كده ليه؟...و مش عايزه اعرف الوزير بينام او لا؟؟ بيصلى او لا؟؟ انا عايزه اشوف شغل....اه و طبعا لا اقبل انى اسمع فوايد القطن من رئيس وزاره مصر....

بس ارجع و اقول مدام "الناس" اللى هما الاخوان و لجانهم الاليكترونيه شغاله مبسوطين يبقى فل...و بما ان رب البيت بالدف ضاربا بالتبريرات فطبيعى الوزراء يبقوا كده و اكتر كمان...

كان فى نكته مشهوره فى الثمانينات بتقول: واحد قاعد على القهوه قال لصاحبه انا ممكن ابقى مدرب المنتخب...رد عليه صاحبه قال له ازاى؟ ده مبتفهمش فى الكوره هتدرب ازاى؟؟...قال له مش مدرب المنتخب بيقبض بالدولار و بيتغلب؟؟ خلاص يدونى نفس الفلوس و انا اتغلب لهم ...

نفس النظريه...خلونى ابقى وزيره و اشتغل لكوا تبريرات بالجمله....التبريرات لا دين لها

0 التعليقات:

إرسال تعليق

حلو؟؟ وحش؟؟ طب ساكت ليه ما تقول....